V domě s pečovatelskou službou „Penzion“ v Boskovicích mají tísňový systém zavedený již téměř 20 let. Nedávno se však rozhodli jej modernizovat. Proč zvolili právě HelpLivi a jak se osvědčil v reálném provozu?
Pády, infarkt i otevřená okna
V „Penzionu“ má každý obyvatel přenosné tísňové tlačítko a může ho stisknout při problému. „Pomoc si obyvatelé přivolávají většinou v případě pádu nebo nevolnosti. Výjimkou není ani infarkt,“ říká ředitelka MSSS Boskovice, Bc. Marie Sáňková.
Během dne tyto poplachy odbavuje pečovatelská služba, která dostává díky bezpečnostní aplikaci HelpLivi notifikace do mobilních telefonů. Po 19. hodině jsou všechny poplachy z tlačítek převedeny na dispečink městské policie.
Celkem je takovýchto přivolání pomoci zhruba 15–20 za rok. „Samozřejmě že došlo i k planým poplachům nebo „zbytečným“ poplachům. Například když v noci vyjela městská policie kvůli seniorovi, který chtěl pouze zavřít okno,“ dodává Sáňková s tím, že důležitá je pravidelná edukace klientů o tom, kdy tlačítko mají použít a kdy ne.
Klid a jistota nade vše
Všechny tyto drobné problémy jsou zastíněny pozitivy tísňové péče. Mezi ně patří nejen zachráněné životy a rychlá asistence při problémech. Důležitý je také samotný pocit klidu a bezpečí, který mohou klienti mít v kteroukoli denní i noční hodinu. „Je to velký přínos pro psychiku všech našich klientů,“ připojuje se ředitelka Sáňková.
V domově „Penzion“ provádějí pravidelné kontroly tlačítek. „Někteří klienti je mají u sebe, někteří je někdy nemohou ani najít,“ přiznává ředitelka Sáňková, „většinou však klienti tlačítka pravidelně nosí, když vidí, že to pomohlo nebo zachránilo život třeba jejich spolubydlícím.“
Pomocník i pro pečovatele
Některé komplikované tísňové systémy jenom ztíží práci personálu a prodlouží celkovou dobu pro poskytnutí pomoci. „Náš minulý tísňový systém vyžadoval, aby pečovatelka při poplachu běžela do místnosti s počítačem. Až tam identifikovala osobu volající o pomoc a mohla se za ní vydat. Nyní už pečovatelky nemusí běhat tam a zpět,“ uvádí ředitelka.
Díky mobilní aplikaci HelpLivi teď totiž pečovatelky ví o poplachu, kdekoli se pohybují. Vidí v ní přesně, kdo si přivolává pomoc a další vyplněné informace o klientovi – např. ve kterém patře má byt, jaký je jeho zdravotní stav, jaké léky používá atd.
Poplach pečovatelka jednoduše odbaví a může jít klientovi pomoc. Personál v aplikaci navzájem vidí, jaký poplach už někdo řeší.
Podívejte se, jak HelpLivi může pomoct i ve vašem DPS